V porovnaní s elektrobusmi je podľa DPB výhodou vodíkových autobusov
vyšší dojazd či rýchle tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno
dotankovanie prejsť viac ako 350 kilometrov. „DPB by ho teda vedel
využiť na väčšine liniek MHD obsluhovaných krátkymi autobusmi. Súťaž
bude vyhlásená po posúdení kritérií, pravdepodobne už v auguste 2021,“ spresnil hovorca.
Mestský dopravca priznáva, že nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch.
„Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom.
Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil
financovanie takýchto projektov,“ uviedol predseda Predstavenstva
DPB Martin Rybanský. Nová rozvíjajúca sa technológia so sebou prináša aj
potrebu vybudovania infraštruktúry. DPB by mohol využiť a rozšíriť
svoju existujúcu plniacu stanicu na CNG v areáli vozovne Jurajov dvor.
V prvej etape zvažuje DPB tento typ autobusu nasadiť na vyťaženú linku
50. Pri rozhodovaní mestský dopravca zohľadnil nielen ich dojazd, ale aj
fakt, že trasa pretína viacero mestských častí, centrum mesta a križuje
všetky električkové radiály. „Týmto spôsobom sa dopravnému podniku
podarí znížiť emisie tejto linky o 100 percent a odprezentovať výhody
vodíkového pohonu širokej verejnosti,“ uviedol Chlebovec.
Autobusy tvoria v súčasnosti 60 percent všetkých výkonov v bratislavskej
MHD, pričom polovica vozidlového parku je nízkoemisná (elektrobusy, CNG
či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). DPB patrí na Slovensku a v
Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní
elektrobusov. Rozbehnutie pilotného programu nasadenia vodíkových
autobusov do MHD v Bratislave môže podľa dopravcu inšpirovať aj ďalšie
mestá a postupne znížiť cenu vodíka.